Cukier to składnik, który często spotykany jest zarówno w słodyczach, jak i innych produktach spożywczych. Od lat trwa też kapania przeciwko cukrowi, który stanowi jeden z podstawowych czynników szkodzących zdrowiu – powoduje otyłość oraz pojawianie się wielu chorób. Czy jednak każdy cukier jest zły? Co warto o nim wiedzieć? Jak unikać cukru w diecie?

Cukier – czym jest?

Cukier to dość ogólne pojęcie, które większości z nas kojarzy się z białym cukrem czy też cukrem spożywczym, który dodawany jest do wielu różnych produktów. Traktowany jest często jako zło, które należy unikać i się go wystrzegać, choć mało kto wie, że jest on obecny także w warzywach czy owocach, które dosładzane przecież nie są.

Tak się składa, że cukier to złożony związek chemiczny, który dzieli się na dwa podstawowe typy: węglowodany proste oraz węglowodany złożone. Ich budowa jest różna, a co za tym idzie, ich właściwości także. Nie ma się co oszukiwać – cukry w naszym organizmie odgrywają ważną rolę, istotne będzie jednak to, jaki typ i w jaki sposób je dostarczamy.

Jaki typ cukrów jest zdrowy?

Wiemy już, że cukier cukrowi nie jest równy i jak się okazuje, nasz organizm potrzebuje do bardziej, niż moglibyśmy przypuszczać. Istotne będzie jednak to, który typ cukrów spożywamy i w jakiej ilości. Od razu należy więc zaznaczyć, że dla zdrowej diety, istotne będą tutaj węglowodany złożone, zwane też wielocukrami, do których zalicza się choćby skrobia i glikogen. W organizmie są one rozbijane na cukry proste, ale wolniej, co jest lepsze dla ich prawidłowego przyswajania.

Trzeba z kolei uważać na spożywanie węglowodanów prostych, które niestety są bardzo powszechne w wielu produktach spożywczych, zwłaszcza jeżeli chodzi o popularny cukier biały, zwany też białą śmiercią. Czym zastąpić cukier podpowie ci ten wpis na blogu, z przedstawionymi alternatywami dla tego popularnego produktu.

Kostki cukru

Rola cukru w organizmie

Wiemy już, że cukier jest ważny, przynajmniej ten zdrowy cukier, warto jednak zadać sobie pytanie, jaka jest jednak jego rola w organizmie? Przede wszystkim zawarta w cukrach glukoza odpowiada za dostarczanie energii do każdej komórki naszego ciała, dzięki czemu jesteśmy w stanie funkcjonować. Sama glukoza należy zaś do węglowodanów prostych, jest ona jednak metabolizowana z innych związków chemicznych (złożonych). Innymi słowy, nie ma sensu spożywać cukrów prostych w nadmiarze, ponieważ dostarczone w ten sposób, wcale nie pomagają, a szkodzą, organizm nie nadąża z przyswajaniem.

Tak więc zjedzenie batonika nie jest rozwiązaniem, zwłaszcza że popularne słodycze i słodkie napoje zawierają przede wszystkim sacharozę, a nie glukozę, a więc są nośnikiem pustych kalorii, które dla organizmu nie wiele znaczą. Chcąc więc dostarczyć organizmowi zastrzyku energii, trzeba to robić rozsądnie i poprzez dobieranie odpowiednich składników odżywczych.

Czym zastąpić cukier?

W wyżej podanym artykule zostały wymienione zamienniki dla cukru białego, czyli standardowego produktu, jaki spożywamy i jaki jest używany do dosładzania jedzenia oraz napojów. Warto jednak pamiętać, by spożycie cukrów prostych znacząco ograniczyć lub w miarę możliwości całkowicie wykluczyć ze swojej diety, zamieniając je na cukry złożone, czyli zdrowsze.

Te z kolei są dostępne w roślinach strączkowych i w mniejszej ilości w warzywach. Owoce też są dobrym pomysłem, choć posiadają węglowodany proste, ponieważ ich wchłanianie postępuje wolniej, a co za tym idzie, jest to łatwiejsze do przyswojenia dla naszego organizmu. Ciemne pieczywo, masło orzechowe zamiast dżemów, makarony, kasze, ryż brązowy, musli czy produkty mleczne, ale bez dodatków smakowych, także są źródłem cennych dla nas węglowodanów złożonych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *