Wysyłasz paczkę, nadajesz list lub może zamawiasz coś w internecie i musisz podać adres? Bardzo ważne jest, aby wtedy wszystkie informacje zostały wypełnione poprawnie. A czy coś się stanie, gdy podasz zły kod pocztowy?

Zły kod pocztowy – co wtedy?

Już na samym początku mamy złą wiadomość – jeśli źle podasz kod pocztowy, paczka prawdopodobnie zostanie do ciebie odesłana. Choć… to zależy.

Pracownicy poczty wyjaśniają, że przesyłka w pierwszej kolejności zostanie wysłana tam, gdzie powinna według kodu. Sprawdza to maszyna sortująca, dlatego najlepiej byłoby umieścić kod pocztowy ok. 3 cm od dolnej krawędzi koperty. Ale nie martw się, jeśli nie masz podanych linii na adres na kopercie, to nie musisz sam odmierzać tej odległości, pracownik sortowni wychwyci taki list i skieruje dalej.

W praktyce jednak, gdy dotyczy to dużych miast, jak Warszawa, Katowice lub Wrocław, paczka lub list najprawdopodobniej i tak dotrą do adresata, mimo źle podanego kodu. Ale problem pojawia się już w przypadku Olsztyna, ponieważ może chodzić zarówno o stolicę województwa warmińsko-mazurskiego, jak i o wieś położoną w województwie śląskim, niedaleko Częstochowy. Natomiast najtrudniej jest w przypadku małych miejscowości, których może być nawet 45 o tej samej nazwie!

Jeśli okaże się, że pracownicy poczty nie są w stanie dostarczyć przesyłki ze względu na zły kod pocztowy, zostanie zwrócona do nadawcy, dlatego zawsze należy wypełniać również i to pole.

Mamy jeszcze praktyczną wskazówkę, co zrobić, gdy nie znasz kodu pocztowego lub nie jesteś pewien jego poprawności. Skorzystaj wtedy z wyszukiwarki kodów pocztowych znajdującej się na stronie internetowej kody.poczta-polska.pl. Wystarczy tam wpisać miejscowość, ulicę oraz województwo, by sprawdzić poprawny kod pocztowy.

Adresowanie kopert – co musi być w adresie listu?

Kopertę powinno się adresować w ściśle określony sposób. Potrzebne informacje, uwzględniające kolejność ich podawania, to:

  • imię i nazwisko nadawcy;
  • ulica, numer domu i mieszkania;
  • kod pocztowy i miejscowość.

Jeśli list wysyłany jest za granicę, powinno się także podać nazwę kraju adresata. Co ciekawe, mniejszym problemem jest złe podanie miejscowości czy nazwy ulicy, niż kodu pocztowego. Zwykle pracownicy poczty potrafią rozszyfrować tego typu błędne informacje, zresztą, jak wynika z wielu przykładów, mają w tym niemałe doświadczenie.

Z ciekawostek podamy, że według zasad poprawnego adresowania listów, miasto zawsze powinno pisać się wielkimi literami. Mało kto jednak stosuje się do tych wytycznych Poczty Polskiej (choć, co jest bliższe prawdzie, mało kto ma tego świadomość).

Oprócz tego ważne jest, aby w poprawnym miejscu wpisać adres nadawcy oraz adresata.

Gdzie wpisać adresata, a gdzie nadawcę?

Wiele osób nie wie, w którym miejscu wpisać adresata, a w którym nadawcę, a ma to bardzo duże znaczenie.

Adresat, to inaczej odbiorca, czyli osoba, do której chcesz wysłać list. Jego adres należy umieścić w prawym, dolnym roku koperty, aczkolwiek nie na samym dole.

Dane nadawcy, czyli twoje, umieszcza się w lewym, górnym rogu. Pamiętaj, że listy i przesyłki sortowane są automatycznie, stosując powyższe zasady, usprawnisz ten proces.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *